تاثیر ریمپ بر سیستم ترمز ABS2023-09-17
ترمز ای بی اس-نحوه عملکرد سیستم ترمز abs
Content
این قطعه در واقع رایانه سیستم است و وظیفه تجزیه تحلیل اطلاعات ارسالی از سوی سنسورها، نظارت بر عملکرد سایر اجزا و ارسال دستورالعملهای لازم به آنها را بر عهده دارد. سیستم ABS در اکثر شرایط جادهای موثر است اما در برخی سطوح خاص مانند برف عمیق یا شن نرم، ممکن است کارایی آن کاهش یابد. در کشورهای دیگر، بهویژه در کشورهای توسعهیافته، قوانین و استانداردهای خاصتری برای ریمپ ایسیو وجود دارد که میتواند بهطور قابل توجهی متفاوت از وضعیت قانونی ایران باشد. در دستگاه عیبیاب، کلیه اطلاعات مربوط به سرعت چرخها، مشخصات آهنرباهای بلبرینگها، رینگها و لاستیکها را میتوان مشاهده نمود. این سه مرحله حفظ فشار، افت فشار و افزایش فشار بر رویهم عملیات تنظیم فشار ABS را تشکیل میدهند. در بعضی از مدلها نیز مانند شکل زیر، دندانههایی بر روی پلوس تعبیه میشود و یک سنسور نیز در مکان مناسب و در مقابل دندانهها نصب میشود تا بتواند سرعت گردش هر چرخ را به کامپیوتر ارسال نماید.
مقایسه سیستم ترمز دیسکی و کاسهای: کدام برای خودروی شما مناسبتر است؟
این سیستم هوشمند، با استفاده از سنسورهای پیشرفته و واحد کنترل الکترونیکی، وضعیت چرخش چرخها را به طور مداوم رصد میکند و در صورت تشخیص احتمال قفل شدن، به سرعت عمل میکند. سیستم ترمز کمکی (Braking Assistant) که گاه با نام دستیار ترمز هم شناخته میشود، یک سیستم مکمل برای ترمزهای خودرو به شمار میرود که مانند دو فناوری یادشده، به استاندارد خودروهای مدرن تبدیل شده است. ترمز کمکی درصورت ناآگاهی، عملکرد دیرتر از موعود راننده و حتی جبران ترمزگیری ضعیف او در خودروها استفاده میشود و از برخورد خودرو با مانع روبهرویش جلوگیری میکند. بسیاری از ما در هنگام ترمزگیری و برای جلوگیری از قفلشدن چرخها آنها را کمتر از حد لازم فشار میدهیم. این مسئله میتواند در شرایط گوناگون باعث استفاده نکردن از پتانسیل ترمز و برخورد با مانع روبهروی خودرو شود. ویژگیهای کلیدیسیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای جلوگیری از قفل شدن چرخ در ترمزهای شدید یا جادههای لغزنده طراحی شده است.
سیستم ABS عملکرد بسیار بهتری در سرعتهای بالا ارائه میدهد، در حالی که ترمز معمولی در این شرایط ایمنی کمتری دارد. ترمز ABS در بیشتر مواقع فاصله توقف را کاهش میدهد، به خصوص در جادههای صاف و خشک؛ اما در مسیرهای بسیار شنی یا برفی، ممکن است این فاصله کمی افزایش یابد. عملکرد بهتر در شرایط مختلف آب و هواییABS در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله باران، برف و یخ عملکرد خوبی دارد. این تطبیق پذیری تضمین میکند که میتوانید کنترل و ایمنی را در طیف گستردهای از موقعیتهای رانندگی حفظ کنید. ترمز اضطراری هوشمند (Autonomous Emergency Braking) یک فناوری پیشرفته است که پیش از برخورد خودرو با مانع روبهرویش، وارد عمل میشود و بهجای راننده، عملیات ترمزگیری را آغاز میکند.
در حالت ترمزگیری شدید و ناگهانی، حتی یک راننده ماهر نیز امکان واکنش لازم برای بکار بردن نیروی ترمزی مناسب را نخواهد داشت. چسبندگی خیلی زیاد نیز پیامدهای بد و نامطلوبی دارد، به طور مثال اگر میزان باد لاستیکهای خودرو کم باشد، میزان چسبندگی بیش از اندازه، زیاد میشود و لاستیک و قطعات سیستم فرمان آسیبدیده و مصرف سوخت نیز افزایش مییابد. برای اینکه بفهمید کدام فیوز خراب است، باید جعبه فیوز را در خودروی خود پیدا کنید که اغلب در زیر کاپوت قرار دارد. به محض اینکه جعبه فیوز را پیدا کردید، فیوز معیوب را تعویض می کنید و همه چیز تمام است. توجه داشته باشید گاهی پارگی سیم سنسور یا جرم گرفتن آن یا زیاد شدن فاصله از تریگر (دندانه های پشت توپی چرخ) می تواند موجب روشن چراغ اخطار بشود ولی سنسور سالم باشد. ممکن است که در اثر مرور زمان سوکت های سنسورها سولفاته یا کثیف شوند یا به طور کلی فرسوده و خشک شوند.
این هشدار نباید نادیده گرفته شود و بایستی در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کرد. سیستم ترمز ABS از اجزای متعددی تشکیل شده است که هر کدام نقشی حیاتی در عملکرد صحیح این سیستم ایفا میکنند. این اجزا با دقت بالا طراحی شدهاند تا در شرایط مختلف رانندگی، عملکرد بهینهای داشته باشند. درک صحیح از نحوه کارکرد هر یک از این اجزا، به ما کمک میکند تا اهمیت سیستم ABS را بهتر درک کنیم. ABS یک ویژگی ایمنی در وسیله نقلیه است که به شما کمک میکند تا کنترل خودرو را حفظ کنید و در صورت نیاز به ترمز شدید یا در شرایط لغزنده از سر خوردن خودداری کنید. ریمپ میتواند تنظیمات مربوط به سیستمهای کمکی رانندگی مانند ترمز ABS یا کنترل کشش (TCS) را نیز بهبود بخشد.
این قوانین ممکن است از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد و بهویژه در رابطه با مسائل محیط زیستی، ایمنی و تأثیرات بر آلایندگی خودروها، در نظر گرفته شود. در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، سیستم ABS به مرور در بسیاری از خودروها به یک استاندارد تبدیل شد. شرکتهای مختلف خودروسازی، از جمله بیامو، تویوتا و فورد، نسخههای بهینهشده این فناوری را در محصولات خود به کار گرفتند. پیشرفتهای فناوری در این دوره باعث شد سیستم ABS عملکرد بهتری داشته باشد و با دیگر سیستمهای ایمنی مانند ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) یکپارچه شود. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را در هنگام ترمزگیری شدید نداشته باشد و نتواند خودرو را به مسیر و یا محلی مناسب هدایت نماید، سیستم ABS نمیتواند مفید باشد و امکان جلوگیری از بروز حادثه وجود ندارد.
برق سیستم ABS :
این سیستم که در مقایسه با ABS، EBD و BA از اجزای بیشتر و پیچیدهتری برخوردار شده، پیش از برخورد با مانع به راننده هشدار هم میدهد اما اگر راننده آنها را نادیده بگیرد، خود وارد عمل خواهد شد. به غیر از اینکه کامپیوتر سیستم ABS، همواره در حال رصد سرعت هر یک از چرخها است، هیچ فعالیت دیگری انجام نمیدهد و هیچ مشکلی به وجود نمیآید. در تصویر فوق، خودروئی که فاقد سیستم ABS بوده است، در هنگام ترمز شدید دچار قفلشدن چرخها شده و به خودروی جلوی خود برخورد نموده است، خط ترمز این خودرو نشان دهنده این است که اتفاق بهصورت ناگهانی به وقوع پیوسته است. قفلشدن چرخهای عقب خودرو پیامدهای بسیار بیشتری نسبت به قفلشدن چرخهای جلو دارد، به عبارت دیگر دامنه آسیبدیدگی خودرو و آنچه در اطراف آن وجود دارد، بسیار بیشتر از صدمات وارد شده در مقایسه با قفلشدن چرخهای جلو خودرو است. منظور از چسبندگی، نوع خاصی از اصطکاک بین خودرو و سطح جاده است، چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که لاستیکها را به سطح جاده میچسباند. چسبندگی بهمنظور توقف، کاهش سرعت و تغییر جهت (مخصوصاً تغییر جهت ناگهانی) ضروری است.
اجزای اصلی ترمز ضد قفل کدامند؟
آگاهی از نحوه عملکرد این سیستم و استفاده درست از آن، ایمنی بیشتری برای رانندگان و سرنشینان به همراه خواهد داشت. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید. این مجموعه با معرفی بهترین و کاربلد ترین مجموعه های امدادی و خودروبری کشور در همه نقاط ایران، می تواند در هر شرایطی در کنار شما عزیزان باشد. یکی از مهمترین مزایای سیستم ABS جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری شدید است.
ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یا سیستم ترمز ضد قفل، یکی از پیشرفتهترین فناوریهای ایمنی خودرو است که وظیفه آن جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید است. هنگام ترمزگیری شدید، به خصوص در جادههای لغزنده یا با اصطکاک کم، احتمال قفل شدن چرخها وجود دارد. در چنین شرایطی، خودرو ممکن است دچار لغزش شود و راننده کنترل خود را از دست بدهد. سیستم ABS با تنظیم فشار ترمز و جلوگیری از قفل شدن چرخها به راننده امکان میدهد تا خودرو را در مسیر دلخواه کنترل کند. ترمز ABS یک سیستم پیشرفته ترمزگیری است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخها در شرایطی است که راننده به شدت ترمز میگیرد. در مواقعی که چرخهای خودرو قفل شوند، سطح تماس تایر با جاده کاهش یافته و احتمال لغزش یا انحراف خودرو افزایش مییابد.
بسیار مهم است تا در شرایط جادههای لغزنده عملکردی شبیه به ترمزگیری در جاده خشک نداشته باشید. در این شرایط، هنگام ترمزگیری در جادههای لغزنده یا سطوح با اصطکاک کم، امکان قفل شدن چرخها و از دست رفتن کنترل خودرو وجود دارد. در واقع، سیستم ترمز عادی کار میکند، اما شما نمیتوانید از مزایای ای بی اس که شامل کنترل بهتر خودرو در شرایط بحرانی است، بهرهمند شوید. در این مطلب بررسی کردیم که ترمز abs چیست، چگونه کار میکند و چه مزایا و محدودیتهایی دارد. این فناوری یکی از مهمترین پیشرفتها در صنعت خودرو است که به بهبود ایمنی و کنترل راننده کمک میکند.
به همین دلیل کامپیوتر ABS، دستور فعالشدن پمپ را صادر میکند و همزمان ولتاژ لازم را به شیر همیشه بسته (Normally close) ارسال مینماید. مکش توسط پمپ و باز شدن شیرهای همیشه بسته، موجب میشود تا از فشار روغنی که در پشت سیلندر چرخ وجود دارد، کاسته شود (در این حالت پدال ترمز در زیر پای راننده اندکی بالا میآید). بخش سرعتسنج با تشخیص قفلشدگی چرخ، اطلاعات را به واحد کنترلی ارسال میکنند و سپس، با قطع کردن جریان روغن هیدرولیکی فعالکننده ترمز، عملیات ترمزگیری را متوقف میکنند. شاید تصور کنید که این مسئله باعث خطرآفرینی خواهد شد اما ABS برای جلوگیری از حادثه و افزایش ایمنی عملیات ترمز، تنها چند لحظه پس از آزادسازی ترمزها دوباره ترمزگیری را طبق دستور راننده یا واحد ترمز هوشمند انجام میدهد. عمل قطع و وصل شدن ترمز چندمرتبه تکرار میشود تا سرعت خودرو رفتهرفته کاهش پیدا کند. برای آشنایی بیشتر با این فناوری مطلب «ترمز ضد قفل یا ABS چیست و چگونه کار میکند؟» را مطالعه کنید.
سیستم ترمز کمکی BA چگونه کار میکند؟
در این قسمت، نکاتی برای جلوگیری از فرسایش و افزایش عمر سیستم ترمز آورده شده است. این سیستم چگونه کار میکند و چرا انتخاب خوبی برای خودروهای سواری و باری سبک محسوب میشود؟ در این بخش، به بررسی عملکرد و کاربرد سیستم ترمز هیدرولیکی میپردازیم. ترمزها چگونه کار میکنند؟ در این بخش، با اصول عملکرد ترمزها و چگونگی انتقال نیرو از پدال ترمز به چرخها آشنا میشویم. این فرآیند پیچیده اما حیاتی، برای اطمینان از توقف به موقع و ایمنی راننده طراحی شده است. پمپ ترمز دارای نقص فنی باشد یا اینکه به طور کلی خراب باشد در این صورت توانایی جبران کاهش فشار بعد از باز شدن سوپاپ ها را ندارد و این عیب توسط ECU تشخیص داده شده و چراغ abs روشن می شود. تکنسینهای مجرب با استفاده از دستگاههای عیبیاب پیشرفته، کدهای خطای ثبت شده در ECU را بررسی میکنند.
کنترل در شرایط اضطراری
در این مقاله از تکتاز خودرو به بررسی نحوه عملکرد سیستم ABS و تأثیر آن بر ایمنی رانندگی خواهیم پرداخت. سیستم ترمز ABS، که مخفف Anti-lock Braking System یا سیستم ترمز ضد قفل است، یک فناوری پیشرفته در خودروها است که به منظور جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی طراحی شده است. این سیستم با کنترل فشار هیدرولیکی ترمزها، از لغزش خطرناک چرخها بر روی سطح جاده جلوگیری میکند و به راننده اجازه میدهد تا خودرو را بهتر کنترل کند. اضافهشدن سیستم ای بی اس به خودروها، ایمنی رانندگی را بهویژه در شرایط جادهای دشوار و هنگام ترمزگیریهای ناگهانی افزایش میدهد. با این حال، روشن شدن چراغ هشدار ABSمیتواند نگرانیهایی را برای رانندگان ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی دلایل رایج روشن شدن چراغ ABS و راهکارهای رفع آن میپردازیم.
ترمزهای ABS نقش مهمی در افزایش ایمنی دارند و به راننده کمک میکنند که در هنگام ترمزگیری ناگهانی، چرخها قفل نشوند. این سیستم مخصوصاً در شرایطی که جاده لغزنده است، کاربرد زیادی دارد و به حفظ تعادل خودرو کمک میکند. در سالهای اخیر، فناوریهای جدیدی به سیستمهای ترمز خودروها افزوده شده که به افزایش ایمنی کمک میکنند. از جمله این فناوریها میتوان به سیستمهای ترمز هوشمند، سیستمهای ضد قفل و ترمزهای الکترونیکی اشاره کرد. این سیستمها به رانندگان کمک میکنند تا در شرایط خطرناک، کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشند و از تصادفات جلوگیری کنند. در جادههای خشک، ترمز ABS به کاهش فاصله توقف خودرو کمک میکند و مانع از لغزش چرخها میشود.
در مجله رنو ایران، مطلبی با عنوان “دلیل روشن شدن چراغ هشدار سیستم ABS چیست و پیامدهای آن کدامند؟ ” نوشته شده است که مطالعه آن می تواند به شما در درک مطالب فوق، کمک نماید. قطعاً اگر راننده مهارت کافی را نداشته باشد و یا سیستم ترمز ضعیف بوده و یا لاستیکهای خودرو کیفیت مناسب را نداشته باشند، پایداری کامل خودرو تأمین نخواهد شد و ممکن است حادثهای به وجود آمده و راننده و سرنشینان آسیب ببینند. همچنین شرایط جاده مانند لغزنده بودن، بارانی و یا برفی بودن نیز سهم بسزایی در کارائی ترمز خواهد داشت. تا زمانی که اصطکاک سطح بین لاستیک ها و جاده برابر باشد، خودرو تعادل خود را حفظ می کند. اما زمانی که نیروی وارده از سوی لاستیکها بیشتر از اصطکاک جاده شود؛ تعادل خودرو به هم خورده و لیز می خورد. در این حالت به دلیل از دست رفتن اصطکاک فرمان پذیری خودرو هم از بین رفته و غیرقابل کنترل می شود.
این واحد دادههای دریافتی از سنسورها را تحلیل میکند و در صورت تشخیص خطر قفل شدن چرخها، دستورات لازم را به شیرهای تنظیم فشار و پمپ هیدرولیکی ارسال میکند. ECU به طور مداوم وضعیت هر چرخ را نظارت میکند و تصمیمات سریعی برای تنظیم فشار ترمز میگیرد. ترمز ABS یا سیستم ضد قفل، یکی از نوآوریهای مهم در فناوری ترمز است که از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند. در این بخش، با چگونگی کارکرد ABS و اهمیت آن در کاهش تصادفات و بهبود کنترل خودرو در شرایط بحرانی آشنا میشویم. این سنسورها در نزدیکی چرخها قرار گرفتهاند و وظیفه دارند تا سرعت چرخش هر چرخ را به واحد کنترل الکترونیکی ABS گزارش کنند. اگر یکی از این سنسورها دچار خرابی یا آلودگی شود، اطلاعات نادرستی به واحد کنترل ارسال میشود.
عدم توجه به این موضوع میتواند باعث خرابیهای ناگهانی و افزایش احتمال تصادفات شود. با توجه به این نکات و انجام بازبینیهای منظم، میتوانید عملکرد سیستم ترمز را در بهترین حالت حفظ کنید و رانندگی ایمنتری داشته باشید. برعکس، یک سوپاپ بسته مانع این جریان میشود و در نتیجه نیروی ترمز را کاهش میدهد. ECU با نظارت بر سرعت چرخ، موقعیت سوپاپ را در صورت لزوم برای حفظ ترمز موثر و در عین حال جلوگیری از قفل شدن چرخ تنظیم میکند. ریمپ ایسیو میتواند با تنظیم دقیقتر زمانبندی جرقه، میزان تزریق سوخت، و فشار توربوشارژر (در خودروهای مجهز به توربو)، قدرت و گشتاور موتور را بهطور محسوسی افزایش دهد.
{ما به خودرو می پردازیم
|}در نتیجه، سیستم ABS نمیتواند بهدرستی کار کند و چراغ هشدار ABS روشن میشود. عملکرد سیستم ABS به گونهای است که فشار ترمز را به صورت پالسی اعمال میکند، این امر باعث میشود چرخها همچنان بچرخند و راننده قادر به هدایت خودرو باشد. در واقع، سیستم ترمز ABS با حفظ اصطکاک بین تایر و سطح جاده، کنترلپذیری خودرو را در شرایط بحرانی افزایش میدهد و خطر سر خوردن یا چرخ ناخواسته را به حداقل میرساند. سنسورهای سرعت روی هر چرخ یا دیفرانسیل نصب شدهاند و وظیفه آنها اندازهگیری سرعت چرخش چرخها است. این سنسورها اطلاعات دقیقی را در زمان واقعی به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میکنند.
یک عنصر ایمنی حیاتی که در اکثر خودروهای امروزی وجود دارد، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS است. در مواقع اضطراری، هدف اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخها است و به راننده اجازه میدهد کنترل خودرو را حفظ کند و به حالت توقف کنترلشده برسد. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یا سیستم ترمز ضد قفل، یکی از پیشرفتهترین فناوریهای ایمنی در خودروهای مدرن است. این سیستم با استفاده از اجزای مختلفی کار میکند که به طور هماهنگ برای جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری عمل میکنند. سیستم ترمز ضدقفل (ABS) یک فناوری ایمنی در خودرو است که از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری ناگهانی جلوگیری میکند.
قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری، مشکلی در خودروهای بدون سیستم ترمز ای بی اس است که خطر بروز تصادفات شدید را در پی دارد. دلایل رایج روشن شدن چراغ ای بی اس شامل خرابی سنسورهای سرعت چرخها، کاهش مایع ترمز، خرابیهای الکتریکی و مشکلات نرمافزاری در واحد کنترل ABS است. سیستم ترمز ABS یکی از اجزای حیاتی خودروهای مدرن است که ایمنی رانندگی را در شرایط جادهای دشوار بهبود میبخشد. روشن شدن چراغ ای بی اس نشاندهنده وجود مشکل در این سیستم است و باید بهسرعت مورد بررسی قرار گیرد. سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین نوآوریهای صنعت خودروسازی است که نقشی کلیدی در افزایش امنیت رانندگی ایفا میکند.
در صورتی که چراغ ای بی اس بهدلیل کاهش مایع ترمز روشن شده باشد، باید هر چه سریعتر مشکل را برطرف کنید. عدم توجه به این مسئله میتواند منجر به کاهش عملکرد ترمز و در نهایت خطراتی جدی برای ایمنی راننده و سرنشینان ایجاد کند. در این شرایط، سیستم ممکن است فشار ترمز را کاهش دهد و باعث افزایش فاصله توقف شود. تصادفات ناشی از لغزش یا قفل شدن چرخها میتواند منجر به آسیبهای جدی به خودرو و سرنشینان شود. سیستم ABS با کاهش احتمال تصادف، به طور غیرمستقیم هزینههای تعمیرات خودرو و درمان آسیبهای احتمالی را کاهش میدهد.
اما این سیستمها دقیقا چه کار میکنند و تجهیز خودروی ما به آنها تا چه اندازه اهمیت دارد؟ اصلا خودرویی که از این فناوریها استفاده میکند چه برتریهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. اما پیش از اینکه بخواهیم با سیستمهای کمکی ترمز آشنا شویم باید شیوه کارکرد ترمزها را بشناسیم. با پیشرفت علم و با کمک ای بی اس می توانید خودرو را در شرایط اضطراری به درستی هدایت کنید و همچنین با توجه به اینکه چرخهای خودرو قفل نمی شوند، خط ترمز کاهش می یابد. یعنی مقدار فاصله ای که خودرو پس از فشردن پدال ترمز طی می کند بسیار کمتر است و این امر از بروز تصادف احتمالی جلوگیری می کند. امروزه سیستم ترمز ضد قفل تقریباً در تمام خودروهای مدرن استفاده می شود.هدف از طراحی این سیستم پیشگیری از لیز خوردن و به هم خوردن تعادل خودرو در اثر ترمز شدید جلوگیری می کند. این مورد خیلی کم اتفاق می افتد اما به هر حال، گاهی ممکن است دلیل روشن شدن چراغ چک سیستم ترمز ABS خرابی و مشکل در ماژول کنترل ای بی اس یا همان کامپیوتر ABS باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت.
درک انواع ترمزها و نحوه کارکرد هر یک میتواند در انتخاب بهترین سیستم ترمز برای خودرو شما و استفاده بهینه از آن مؤثر باشد. در این مقاله، به بررسی کامل انواع سیستمهای ترمز و ویژگیهای آنها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که وقتی به دفترچه راهنمای خودروی خود نگاه کنید، معمولا در بخش نگهداری و سرویس دورهای ماشین، زمان پیشنهادی برای بازرسی لنت ترمز ذکر شده است. بلکه دوره زمانی مناسب برای بررسی لنتها تعیین میگردد تا در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بررسیهای کارشناسان همراه مکانیک از متخصصان این حوزه نشان میدهد که زمان تعویض لنت جلو و عقب خودرو یکسان نیست. کاهش سطح مایع ترمز میتواند بهدلایل مختلفی از جمله نشت مایع از سیستم ترمز، یا فرسودگی قطعات ایجاد شود.
برای اطمینان از عملکرد بیعیب و نقص سیستم ترمز، نگهداری و سرویس منظم آن ضروری است. در این بخش، نکات مهمی برای مراقبت از سیستم ترمز آورده شده است که با رعایت آنها میتوانید از ایمنی بیشتری در رانندگی برخوردار شوید. با پیشرفت فناوری، سیستمهای ترمز الکترونیکی وارد بازار شدهاند که قابلیتهای متعددی نسبت به سیستمهای سنتی دارند. ترمزهای الکترونیکی چگونه عمل میکنند و چه تفاوتهایی با ترمزهای معمولی دارند؟ در این بخش، به این سوالات پاسخ میدهیم. در مجموع متخصصان پیشنهاد میکنند که زمان تعویض لنت ترمز جلو بین 10 تا 30 هزار کیلومتر است.
به این سیستم به عنوان یک محافظ فکر کنید که کشش بهتر جاده را فراهم میکند و واکنش فرمان را بهبود میبخشد، به ویژه در جادههای خشک و لغزنده. این امر بهویژه در خودروهایی که از این مشکل رنج میبرند، تأثیر مثبتی بر تجربه رانندگی دارد. با این تغییر، راننده احساس میکند که خودرو سریعتر و روانتر به دستورات واکنش نشان میدهد. در هنگام ترمزگیری شدید، به خصوص در پیچها یا جادههای لغزنده، خودرو ممکن است دچار انحراف یا چرخش ناگهانی شود. سیستم ABS با کنترل مستقل فشار ترمز در هر چرخ، از این انحرافها جلوگیری کرده و پایداری خودرو را تضمین میکند. این ویژگی به ویژه در خودروهای سنگین و باری که مرکز ثقل بالایی دارند، اهمیت بیشتری دارد.
خودرو به طور مثال، با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت، 70 کیلومتر بر ساعت، 140 کیلومتر بر ساعت، 200 کیلومتر بر ساعت و غیره در حال حرکت است، شرایطی ایجاد میشود که راننده لازم است ترمز کند. واحد کنترل الکترونیکی ABS یا ECU، مغز متفکر سیستم ای بی اس است که اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف خودرو از جمله سنسورهای سرعت چرخها را پردازش میکند و بر اساس آن، فشار هیدرولیکی ترمز را تنظیم میکند. اگر واحد کنترل ABS دچار خرابی شود، چراغ هشدار روشن میشود و سیستم ضد قفل بهدرستی کار نخواهد کرد. مهمترین مزیت این سیستم، افزایش کنترلپذیری خودرو در شرایط ترمزگیری شدید است. با جلوگیری از قفل شدن چرخها، ABS به راننده اجازه میدهد تا حتی در هنگام ترمز گرفتن، قادر به هدایت خودرو باشد.
برای خودروهای دیزلی، تنظیم فشار توربو و کنترل سوخت اهمیت بیشتری دارد و منجر به افزایش قابلتوجه قدرت میشود. زمانی که ECU تشخیص میدهد که باید فشار ترمز کاهش یابد، پمپ وارد عمل شده و این فشار را تنظیم میکند. همچنین، پس از رفع خطر قفل شدن چرخ، پمپ فشار مایع را دوباره افزایش میدهد تا ترمزگیری بهینه انجام شود. به این ترتیب، چرخ ها به طور متناوب در هنگام ترمزگیری اجازه خواهند داشت که بچرخند و راننده حتی در هنگام ترمز نیز می تواند خودرو را هدایت کند. بدیهی است خودروهایی که به سیستم ضد قفل یا همان ABS مجهز نیستند، در حین فشردن ناگهانی پدال ترمز، خطر از دست دادن کنترل خودرو آنها را تهدید می کند.
{مفاهیم اولیه درباره ترمز ABS:
|}با حفظ اصطکاک بین چرخها و جاده، راننده بهتر میتواند کنترل خودرو را حفظ کند. سیستم ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یکی از مهمترین پیشرفتهای فناوری در صنعت خودروسازی است که تأثیر قابلتوجهی بر ایمنی رانندگی داشته است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی، کنترل و پایداری خودرو را افزایش میدهد. در این بخش به بررسی مزایای سیستم ترمز ABS در شرایط مختلف جادهای و تأثیر آن بر ایمنی و عملکرد خودرو میپردازیم. در جادههای مرطوب، خطر لیز خوردن ماشین به اطراف و از دست دادن کنترل بیشتر است. ترمز ABS در این شرایط به طور موثر عمل کرده و با تنظیم فشار ترمزها، از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند، که این امر به بهبود کنترل و کاهش خطرات مرتبط با ترمزگیری در جادههای لغزنده کمک میکند.
در شرایط جادهای لغزنده مانند برف، یخ یا باران، احتمال قفل شدن چرخها و لغزش خودرو افزایش مییابد. سیستم ABS با عملکرد دقیق خود کمک میکند تا خودرو حتی در این شرایط بحرانی نیز قابل کنترل باقی بماند. این ویژگی به رانندگان کمک میکند تا در مواقع اضطراری خودرو را به سمت امن هدایت کنند و از برخوردهای احتمالی جلوگیری شود. اولین قطعهای که برای یک سیستم ترمز هوشمند ضد قفل چرخها مورد نیاز است، یک کامپیوتر است، به عبارت دیگر کنترل سرعت چرخها و جلوگیری از قفلشدن آنها را باید به عهده یک کامپیوتر که قابلیت رصدکردن دقیق سیستم را دارد، قرار داده شود. سیستم ترمز ضد قفل ABS یک سامانه ایمنی در سیستم ترمز خودرو است که همان طور که از نام آن مشخص است، مانع قفل شدن چرخ های خودرو در زمان ترمز گرفتن می شود.
آگاهی از نحوه عملکرد، نگهداری صحیح و استفاده درست از ترمز ABS میتواند عمر مفید این سیستم را افزایش داده و امنیت شما و سرنشینان خودرو را تضمین کند. در ترمزهای معمولی، هنگام ترمزگیری شدید یا در جادههای لغزنده، چرخها ممکن است قفل شوند. این موضوع باعث لغزش خودرو و از دست دادن کنترل میشود؛ اما در سیستم ABS، قفل شدن چرخها با تنظیم فشار ترمز به صورت مداوم جلوگیری میشود و خودرو قابل کنترل باقی میماند. ورودی را از سنسورهای سرعت دریافت میکند، دادهها را پردازش میکند و تعیین میکند که آیا چرخها در معرض خطر قفل شدن قرار دارند یا خیر. اگر ECU قفل احتمالی را تشخیص دهد، سوپاپها را تنظیم کرده و پمپ را برای تعدیل فشار ترمز فعال میکند. برخی از مزایای اصلی ABS کاهش فاصله توقف، بهبود طول عمر لاستیک و کاهش سایش، عملکرد برتر در شرایط مختلف آب و هوایی و صرفه جویی در پرداخت بیمه است.
این سیستم به رانندگان اجازه میدهد تا در مواقع اضطراری ترمزگیری قویتری انجام دهند بدون آنکه کنترل خودرو از دستشان در برود. همانطور که از اسم این سیستم مشخص است، وظیفه کنترل خودرو و جلوگیری از لغزش و سر خوردن در هنگام ترمز گرفتن، خصوصا در جاده های بارانی و لغزنده را بر عهده دارد. ABS به طور کلی باعث کوتاه تر شدن زمان توفق خودرو پس از ترمزگیری می شود.عملکرد این سیستم به این صورت است که همواره با ارسال اطاعات سنسورهای قرار گرفته بر روی هر چرخ به ECU و تجزیه و تحلیل آن شرایط پایداری خودرو و لغزیدن بررسی می شود. اگر ECU تشخیص دهد که یک یا چند چرخ در حال قفل شدن هستند، به سرعت فرمانهایی را به مدولاتور هیدرولیک ارسال میکند. این مدولاتور با کنترل دقیق شیرهای سولنوئیدی، فشار ترمز را به صورت پالسی تنظیم میکند.
به محض اینکه حسگرها، تغییرات سرعتی در چرخ ها را تشخیص دهند، فرمان هایی برای آزادتر کردن لنت ترمز آن چرخ و کاهش فشار سیلندر ترمز از روی آن صادر می شود. در این صورت چرخ ها به طور متناوب در هنگام ترمزگیری می توانند بچرخند و می توان هنگام ترمز نیز، خودرو را هدایت کرد. سیستم ترمز ABS از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و اجازه خارج شدن آنها از کنترل و از دست رفتن فرمان پذیری آنها را نمی دهد. در این سیستم، هر چرخ یک سنسور دارد که سرعت آن را اندازه گیری نموده و به یونیت ترمز ABS اطلاع می دهد (لازم به ذکر است که چرخ ها هنگام قفل شدن و ابتدای لیز خوردن، سرعتی کمتر از دیگر چرخ ها دارند). این سیستم چطور کار میکند؟ سنسورهای ABS سرعت چرخش هر چرخ را اندازه میگیرند. اگر چرخی در حال قفل شدن باشد، سیستم با پمپ کردن ترمزها، آن را آزاد میکند تا راننده بتواند فرمان را بچرخاند و از مانع اجتناب کند.
این ویژگی به خصوص در مقایسه با سیستمهای ترمز سنتی و حتی برخی از سیستمهای پیشرفتهتر مانند CBS (Combined Braking System) که بیشتر در موتورسیکلتها استفاده میشود، برتریهای خاصی دارد. سیستم ABS برای عملکرد صحیح به فشار هیدرولیکی کافی نیاز دارد که از طریق مایع ترمز تأمین میشود. اگر سطح مایع ترمز کاهش یابد، فشار مورد نیاز برای عملکرد سیستم ترمز کافی نخواهد بود و چراغ ABS روشن میشود. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) سیستمی در خودرو است که از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری جلوگیری میکند و کنترل خودرو را بهبود میبخشد. ECU که با الگوریتمهای پیچیده کدگذاری شده است، جنبههای متعددی مانند سرعت خودرو، سرعت چرخش چرخ و سرعت کاهش سرعت را در نظر میگیرد تا کارایی ترمز را تضمین کند. علاوه بر این، ECU با سایر سیستمهای خودرو، از جمله ماژول کنترل موتور ارتباط برقرار میکند تا عملکرد و ایمنی کامل خودرو افزایش پیدا کند.
سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین پیشرفتهای فناوری در صنعت خودروسازی است که نقش بسزایی در افزایش ایمنی رانندگی دارد. این سیستم با بهرهگیری از تکنولوژی پیشرفته، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود میبخشد و خطر تصادفات را کاهش میدهد. آگاهی از نحوه عملکرد، مزایا و نگهداری صحیح سیستم ABS برای هر رانندهای بسیار اهمیت دارد. با توجه به اهمیت این سیستم، توصیه میشود رانندگان به طور منظم سیستم ABS خودروی خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سریعاً به متخصصان امداد کرمان موتور تماس بگیرند. ترمز ABS (مخفف Anti-lock Braking System) یک نوآوری مهندسی در صنعت خودروسازی است که هدف اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید میباشد.
{انعقاد قرارداد با ترکیش ایرلاین برای حمل و نقل هوایی از اصفهان
|}رانندگی در شرایط دشوار جادهای ممکن است برای بسیاری از رانندگان اضطرابآور باشد. وجود سیستم ABS به رانندگان اطمینان میدهد که خودرو در هنگام ترمزگیری ناگهانی یا در مسیرهای لغزنده قابل کنترل است. این عملکرد سریع و مداوم باعث میشود چرخها همچنان در حال چرخش باقی بمانند و کنترل خودرو حفظ شود. وقتی ECU قفل شدن یک چرخ را تشخیص دهد، شیرهای تنظیم فشار مایع ترمز را به طور موقت میبندد تا فشار روی آن چرخ کاهش یابد. این اجزا با تکیهبر نیروی هیدرولیکی، لنت ترمز را به صفحهها (همان دیسکهای ترمز) فشار میدهند و درنتیجه از سرعت خودرو میکاهند.
درک تفاوتها بین این دو نوع ترمز میتواند به شما در انتخاب سیستم مناسب برای خودرو کمک کند. اگر احساس میکنید که ترمزهای خودرو به طور کلی کارایی کمتری دارند و نمیتوانند به خوبی خودرو را متوقف کنند، این میتواند یکی دیگر از نشانههای خرابی ترمز ABS باشد. با بررسی منظم حسگرها، چک کردن چراغ هشدار ABS در داشبورد و بازدید دورهای توسط تعمیرکار متخصص میتوان از عملکرد صحیح این سیستم مطمئن شد. مهندسین و طراحان، یک شیر برقی در سر راه ورود روغن به سیلندر هر چرخ قرار دادهاند که توسط کامپیوتر ABS، باز و بسته میشوند. این شیر در حالت عادی باز است (Normally Open) و سرعت عکسالعمل آن بسیار بالا است.
{آیا رانندگی با چراغ ای بی اس روشن ایمن است؟
|}هنگامی که چرخها قفل نمیشوند، تایرها بیشترین سطح تماس با جاده را حفظ میکنند و این امر باعث افزایش اصطکاک و کاهش سریعتر سرعت خودرو میشود. این ویژگی به خصوص در سرعتهای بالا و در شرایطی که ترمزگیری به موقع ضروری است، اهمیت زیادی دارد. در این سیستم برای هر چرخ یک سنسور تعبیه شده که موظف است سرعت هر چرخ را اندازه گیری نموده و به یونیت ترمز ABS اطلاع دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم ترمز ABS یا همان سیستم ترمز ضد قفل ABS بپردازیم. دلایل و مشکلاتی که هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شوند و هم اینکه بسیار جدی و خطرناک هستند و باید سریعا پیگیری و برطرف شوند. خرابی سنسورهای سرعت چرخ معمولاً بهدلیل عواملی مانند گرد و غبار، زنگزدگی یا آسیبهای فیزیکی رخ میدهد.
{علت یا عوامل روشن شدن چراغ ABS چیست؟
|}با عملکرد سیستم ABS، ترمز به صورت متناوب و سریع فعال و غیرفعال میشود تا چرخها همچنان بچرخند و خودرو قابل کنترل باقی بماند. این سیستم با استفاده از سنسورها، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و پمپهای هیدرولیکی فشار ترمز را به طور دقیق تنظیم میکند. نتیجه این فرآیند، بهبود عملکرد خودرو در مسیرهای لغزنده، کاهش فاصله توقف و افزایش پایداری وسیله نقلیه است. ترمز ABS یا Anti-lock Braking System یکی از پیشرفتهترین سیستمهای ترمز در خودروهای امروزی است که نقش مهمی در افزایش ایمنی و کنترل خودرو در شرایط مختلف دارد. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری، کنترل خودرو را برای راننده بهتر میکند و احتمال تصادف را کاهش میدهد. در این مطلب از بلاگ سایت یدکیجات، به طور جامع بررسی میکنیم ترمز abs چیست و ویژگیها، عملکرد و مزایای آن را توضیح میدهیم.
- این فناوری پیشرفته، با بهرهگیری از مکانیزمهای هوشمند، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود میبخشد. {
- برعکس، یک سوپاپ بسته مانع این جریان میشود و در نتیجه نیروی ترمز را کاهش میدهد. |}{
- در این بخش، به بررسی عملکرد ترمز ABS در شرایط جاده خشک، مرطوب، یخزده و برفی میپردازیم. |}
- بههمین دلیل، توصیه میشود که بهصورت دورهای سطح مایع ترمز بررسی و در صورت کاهش، مایع اضافه شود.
- در این مقاله از تکتاز خودرو به بررسی نحوه عملکرد سیستم ABS و تأثیر آن بر ایمنی رانندگی خواهیم پرداخت. {
- در شکل زیر، تصویری شماتیک از مدار ترمز یک خودرو که فاقد سیستم ABS است، رسم شده است. |}
امروزه ترمز ABS به عنوان یکی از اصلیترین ویژگیهای ایمنی خودروها شناخته میشود و در اکثر خودروهای مدرن به صورت استاندارد وجود دارد. این سیستم علاوه بر خودروهای سواری، در موتورسیکلتها، کامیونها و حتی وسایل نقلیه سنگین نیز به کار گرفته میشود. ترمز ABS یکی از تحولات کلیدی در تاریخ صنعت خودرو بوده است که از ایدهای ساده در صنعت هواپیماسازی آغاز شد و به یک فناوری پیشرفته در خودروهای مدرن تبدیل شد. این سیستم با بهبود ایمنی و کاهش تصادفات جادهای، نقش مهمی در تجربه رانندگی ایفا کرده و یکی از نوآوریهای ماندگار در حوزه حملونقل است. همانطور که در شکل مشخص شده است، چنانچه مشکلی در سیستم ABS ایجاد شود به طور مثال ارتباط بین یکی از سنسورهای سرعت چرخها و کامپیوتر ABS قطع شود، چراغ اخطار بر روی صفحه نمایشگرها روشن خواهد شد. برای این کار مهندسین و طراحان، یک شیر دیگر در پشت سیلندر ترمز چرخ قرار دادهاند که همیشه بسته (Normally Close) هستند.
بهطور کلی، هزینه ریمپ برای خودروهای معمولی بین 2 تا 5 میلیون تومان متغیر است، در حالی که برای خودروهای لوکس یا مدلهای خاص که ECU پیچیدهتری دارند، این قیمت میتواند به 10 میلیون تومان یا بیشتر برسد. این هزینه شامل خواندن و تحلیل نرمافزار ECU، تغییر پارامترهای مربوط به عملکرد موتور (از جمله زمانبندی جرقه، میزان تزریق سوخت، و فشار توربو)، و سپس بارگذاری نرمافزار جدید در ECU میشود. در ایران، همانند بسیاری از کشورها، قوانین مرتبط با خودروها عمدتاً تحت تأثیر استانداردهای محیط زیست و ایمنی قرار دارند. ریمپ ایسیو میتواند تأثیرات مثبتی در بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت داشته باشد، اما تغییرات غیرمجاز در سیستم کنترل آلایندگی و احتراق خودرو ممکن است منجر به نقض قوانین مربوط به آلایندگی و ایمنی شود. ریمپ ایسیو امکان بهینهسازی عملکرد خودرو در شرایط آبوهوایی یا جادهای مختلف را فراهم میکند. برای مثال، خودروهایی که در مناطق مرتفع با کمبود اکسیژن فعالیت میکنند، میتوانند با تنظیم مجدد ایسیو، عملکرد بهتری داشته باشند.
بهترین ریمپ کار در ارومیه