واضح هست که در بلوک سیلندر یک اتومبیل ، به تعداد پیستون های آن بوش سیلندر تعبیه شده است بنابراین هرچقدر تعداد پیستون های یک اتومبیل اکثر شود ، حجم و میزان بلوک سیلندر آن ماشین هم ارتقاء پیدا می کند. همین حرکت دایره ای، گشتاوری به لاستیک ها وارد کرده و آن‌ها را به حرکت در می آورد. اگر بخواهیم به زبان معمولی بگوییم که پیستون دقیقا چه کاری انجام می دهد، بایستی بگوییم که پیستون انرژی حاصل از احتراق سوخت در موتور را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می نماید و در نهایت این حرکت، به چرخها و به صورت حرکت چرخشی منتقل میشود. آنگاه روزنه اگزوز گشوده می شود تا سوخت سوزانده شده و دود از سیلندر بیرون شود. هنگامی تسمه تایم ببرد، ریتم گشوده و بسته شدن سوپاپ ها بهم میریزد و درصورتیکه به دور موتور بالا باشد، بسته به طراحی موتور به احتمال مضاعف سوپاپ اساسی تراز رویی پیستون عکس العمل می کند و غیر از شکسته شدن خود سوپاپ سبب جراحت دیدن پیستون هم میشود. که البته منوط به گشوده کردن موتور می باشد اما وقتی موتور را باز کردیم برای محاسبه چگونگی بروز اشکالات موتور و پرهیز از بروز مجدد همین اشکالات ؛ حالت پیستون می تواند داده ها مفیدی در اختیار مکانیک ها و تعمیر کاران قرار دهد . همت طراحان اتومبیل بر آنست که تا حد قابلیت و امکان ، پیستون ها را سبک صحیح نمایند اما از طرف دیگر بایستی ضخامت پیستون به حدی باشد که تحمل حالت سخت گوشه و کنار احتراق را داشته باشد. در موقع تولید پیستون ها، همت می کنند آن ها راکمی بیضی صورت صحیح کنند تا در موقع گرم شدن به شکل استوانه درآید. به همین منظور قطر آن را حدود ۰٫۵ تا ۰٫۷ میلی متر ریز تر از قطر دامنه ی پیستون طراحی می کنند. قسمتهای مهم شامل تاج، دامنه و حلقه پیستون است. دامنه پیستون : بهطورکلی دامنه از سه جور بدون برش، نیمه برش و برش تمام ساختهشده است. در این حال این مقاومت حرارتی پیستون می باشد که می بایست به قدری باشد که بتواند همین گرما را جذب و از چرخه حرارتی خارج پیستون لبریز ژاپن نماید . فرآورده پیستون را آلیاژی از آلومینیوم در نظر گرفته و با به کار گیری از المانهای ساختاری-حرارتی و اعمال وضعیت مرزی بدست امده ، توزیع دما و همینطور تنشهای حرارتی ساخت شده بر روی پیستون ، در به دور موتورهای مذکور تحلیل شده اند ، نتیجه های نشان دادند بیشترین دما در مرکز تاج پیستون و بیشترین تنش حرارتی روی نشیمنگاه پین رخ می دهد. رینگ پیستون : رینگ پیستونها حلقههایی میباشند که در شیارهای مشخصی به دور همین قطعه قرار دارند، نگهداری میزان روغن مطلوب در جداره سیلندر، کمتر اصطکاک و جلوگیری از استهلاک از وظایف حلقه پیستون محسوب میشود.

ایندکسر