تحلیل: فیس بوک به کارخانه کلون سازی 770 میلیارد دلاری تبدیل شده است


گرچه مشخص نبود که این ایده جسورانه هرگز عملی می شود ، اما احساس ابتکاری و متفاوت از هر کاری که شرکت تاکنون انجام داده است – کارخانه عکاسی ماه مانند گوگل مدتهاست که شناخته شده است. اما سپس مدیر عامل دارپا فیس بوک را چند ماه بعد ترک کرد. یک سال بعد ساختمان 8 به پورتال تغییر نام داد ، همانطور که در بلندگوی هوشمند پورتال فیس بوک ساخته شد تا با یک محصول مشابه رقابت کند آمازون (AMZN).

فیس بوک همچنان یکی از باارزش ترین ، بزرگترین و مشهورترین شرکت های فناوری در جهان است. همراه با گوگل بر بازار تبلیغات آنلاین تسلط دارد. اما در سال های اخیر ، وی به دلیل ایجاد ویژگی ها و محصولات نوآورانه به تنهایی ، بیش از هر چیز دیگری برای کلون سازی ویژگی های محبوب رقبا تیتر زده است.

به جای فناوری مغز یا سایر تجهیزات سخت افزاری جدید ، فیس بوک لیستی طولانی از محصولات کپی حذف شده از YouTube ، Twitch ، TikTok ، LinkedIn ، Pinterest و Slack را منتشر کرده است. فیس بوک از اپلیکیشن های محبوب دوستیابی استفاده کرد ، رقیبی برای Craigslist راه اندازی کرد و محبوب ترین ویژگی Snapchat Stories را در سال 2016 ، اندکی قبل از عمومی شدن مورد دوم ، ربود. و طبق گزارشی در این هفته ، فیس بوک در حال حاضر به دنبال انجام همان کار با Clubhouse ، برنامه صوتی متمرکز در حال حاضر است.
برخی از این تلاش ها منجر به نظارت نهادهای نظارتی ایالات متحده شده است. به گفته لتیسیا جیمز ، دادستان شهر نیویورک ، که رهبری گروهی از دادستان های کل در تحقیقات در مورد اقدامات بالقوه ضد رقابت شرکت را بر عهده داشت ، فیس بوک به استفاده از “سلطه و قدرت انحصاری خود برای درهم شکستن رقبای کوچکتر و خفه کردن رقابت” متهم شده است. (فیس بوک قبلاً گفته بود که خریدهای آن توسط تنظیم کننده ها مجاز بوده است و مصرف کنندگان خدمات خود را انتخاب می کنند زیرا ارزش بالایی دارند.)
اما تلاش های مداوم و بسیار شبیه سازی عمومی نیز س questionsالات اساسی را در مورد توانایی نوآوری فیس بوک ایجاد می کند ، که اغلب به عنوان مایه حیات هر شرکت فناوری محسوب می شود. فیس بوک مطمئناً اولین یا تنها شرکت فناوری نیست که محصولات را کپی می کند – به نظر می رسد هر پلتفرم آنلاین تا حدودی TikTok را کپی کرده است ، از جمله Snapchat و YouTube. اما همچنین به سختی می توان به یاد آورد که آخرین باری که فیس بوک چیزی خلاقانه ایجاد کرده که مربوط به خود آن باشد.

تاکر ماریون ، دانشیار دانشگاه شمال شرقی با محوریت کارآفرینی و نوآوری ، گفت کپی برداری و خرید رقبا یک استراتژی بدی نیست ، بلکه باید با شرکتی ترکیب شود که از ایده های اصلی خود نیز پیروی کند.

وی گفت: “شما واقعاً نمی توانید زندگی خود را تأمین کنید مگر اینکه این کار را انجام دهید.” “در برهه ای از زمان ، با صورتحساب روبرو خواهید شد و به آینه نگاه خواهید کرد و خواهید فهمید که شما یک مهاجم باستانی هستید که باید کار دیگری انجام دهید.”

نماینده فیس بوک بلافاصله به درخواست نظر در مورد ماجرا پاسخ نداد.

اینستاگرام متوجه می شود که بارگیری TikTok چندان آسان نیست
صادقانه بگویم ، نوآوری دشوار است و عکسبرداری ماه نیز همین است. گوگل میلیاردها دلار برای پروژه هایی از شرکت بلند پروازانه بالون خود گرفته تا اتومبیل های خودران سوخته است و بدون آزمایش بیشتر در مورد زندان ها کوشا شده است.
فیس بوک در سالهای پس از راه اندازی News Feed در سال 2006 – ماه ها پس از راه اندازی Twitter – تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است و به تغییر نحوه مصرف آنلاین اطلاعات توسط مردم کمک کرده است. او برای اولین بار تلفن فیس بوک خود را (فلاپ) کرد ، با یک هواپیمای بدون سرنشین در حال پرواز برای تأمین انرژی خورشیدی در اینترنت (که باعث مرگ آن شد) و ارز رمزپایه جدید (TBD ، اما برخی از مشکلات اولیه) را تجربه کرد. بسیاری از خرابی های دیگر را می توان به صورت درهم و برهم در صفحه اصلی کاربر مشاهده کرد ، به صورت دکمه هایی که به ندرت استفاده می شوند ، و یا هرگز.

از سوی دیگر ، برخی از تلاش های وی برای تقلید از رقبا بسیار موفقیت آمیز بوده است. Instagram Stories ، کلون وی از Snapchat ، به روش پیش فرض برای برقراری ارتباط و ارتباط میلیون ها نفر ، از جمله من ، تبدیل شده است. Facebook Marketplace به عنوان یک گزینه محبوب و به ظاهر ایمن برای Craigslist ظاهر شده است (حداقل من چنین احساسی دارم) و این به من تبدیل شده است به فروش محلی چیزها. (من همچنین سال گذشته یک میز قهوه ، تعداد زیادی هنر و یک میز Facebook Marketplace خریداری کردم.)

روز چهارشنبه ، پس از اینکه نیویورک تایمز اعلام کرد که فیس بوک در حال تولید یک محصول چت صوتی مشابه Clubhouse است ، جو اسبورن سخنگوی فیس بوک گفت که این شرکت “همیشه در حال بررسی راه های بهبود” تجربه صوتی و تصویری است. آزبورن همچنین اضافه کرد که تکرار مداوم و بهبود ایده ها و محصولات تاریخچه سیلیکون ولی است و در نتیجه فرصت های بیشتری برای انتخاب مصرف کنندگان ایجاد می کند.

بنابراین ، تا حدی ، فیس بوک آشکارا نقش یک تکرار کننده را به جای یک مبتکر به عهده گرفت.

مانند کوین سیستروم ، بنیانگذار و مدیرعامل سابق اینستاگرام ، یک بار وقتی از وی در مورد مسئله کپی پرسیده شد ، گفت: “تصور کنید که در حال حاضر تنها اتومبیل در جهان مدل T بوده است. شخصی اتومبیل را اختراع می کند ، واقعاً عالی است ، اما آیا شرکت های دیگری را که اتومبیل هایی با چرخ و فرمان و AC و شیشه می سازند نیز مقصر می دانید؟ سوال این است که ، چه چیزهای منحصر به فردی را بر اساس آنها بنا می کنید؟ “
از بسیاری جهات این درست است. مصرف کننده معمولی اهمیتی نمی دهد که چه کسی ابتدا به این ایده فکر کرده است. آنها تعجب می کنند که چه کسی بهترین کار را انجام داده است اپل گوشی هوشمند را اختراع نکرد ، بلکه به راحتی بهترین ها را در آن زمان خلق کرد. به همین دلیل استوری های اینستاگرام در کمتر از یک سال به سرعت کل کاربران کاربری اسنپ چت را با مشکل روبرو کرد ، حتی اگر فیس بوک کسی نبود که پیام های ناپدید شده را اختراع می کرد. و به همین دلیل Reels ، ویژگی کوتاه فرم فیلم ، برای دستیابی به قدرت و رقابت با الگوریتم ارجاع قدرتمند TikTok در تلاش است.
حتی فناوری شستشوی مغزی او نیز کاملاً جدید نبود. کمتر از یک ماه زودتر ، ایلان ماسک نقشه های آزاردهنده ای برای اتصال مغز به کامپیوتر داشت. دیگر رابط های مغز و رایانه برای چندین دهه کار کرده اند. هنوز هم نمی توانم امیدوارم که یک روز با صدای بلند فیس بوک از خواب بیدار شوم که او واقعاً چیزی به عنوان نفس گیر خواننده مغز اختراع کرده است ، نه نسخه دیگری از محصولی که قبلاً دیده ایم.


منبع: pezeshk-khabar.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>