تحلیل عرضه خودرو در بورس کالا: سایه شوم دلالان را بردارید یا بر رگولاتورهای بازار خودرو پیروز شوید.


پایگاه خبری تحلیلی منتخب (Entekhab.ir):

امین تب یزدی (کارشناس اقتصادی): بررسی بازار خودرو نشان می دهد که بازار امسال و همچنین در چند سال گذشته دچار سردرگمی سیاست گذاری شده است و آزمون و خطا همچنان جایگزین سیاست های موقت و کوتاه مدت با راهکارهای اساسی و بلندمدت است. علاوه بر مبحث واردات خودرو و تنظیم واردات خودرو که در مبحثی جداگانه به آن پرداخته خواهد شد، یکی از جهت گیری های سیاستی روزهای اخیر فروش خودرو در بورس کالا است. در این تحلیل سعی خواهیم کرد این پیشنهاد را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. برای این کار ابتدا مروری کوتاه بر وضعیت بازار خودرو در کشور ارائه می شود و سپس با مقایسه دو روش مختلف عرضه صورت گرفته، تحلیلی از نتایج فروش خودرو در بورس ارائه می شود. سال گذشته

دلایلی مانند تمرکز شدید عرضه در نتیجه موانع ورود، محدودیت گزینه‌ها برای خودروسازان، فضای تورمی که منجر به افزایش تقاضا می‌شود و تلاش‌های مستمر دولت برای تنظیم این بازار به طرق مختلف منجر به قیمت‌گذاری دوگانه در این بازار غالب شده است. یکی از این دو قیمت، قیمت تنظیمی (قیمت کارخانه ای) است که توسط مراجع نظارتی و قیمت گذاری بر اساس قیمت نهایی تعیین می شود تا از سوء استفاده از موقعیت غالب جلوگیری شود. در ادبیات اقتصادی، منطق چنین روش قیمت‌گذاری در مورد پتانسیل محدود تولیدکننده، صرفاً حمایت از مصرف‌کننده است و آثاری مانند افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی در نتیجه این روش قیمت‌گذاری رخ نخواهد داد. قیمت دوم یعنی قیمتی که بدون حضور خودروسازان در بازار یافت می شود، قیمت بازار نامیده می شود. این قیمت حاصل تعامل تعداد زیادی از فروشندگان و مناقصه گران است و نشان دهنده تمایل مناقصه گران به پرداخت است.

در شرایط تورمی با انتظارات تورمی بالا، تأخیر قیمت‌گذاران در اعلام قیمت‌های واقعی نظارتی، مبنایی برای افزایش چشمگیر شکاف بین قیمت‌های کارخانه و بازار می‌شود. واضح است که در این شرایط صف متقاضیان خرید به قیمت کارخانه بسیار طولانی خواهد بود. دو دسته از خریداران در این صف قرار دارند. دسته اول مصرف کننده نهایی است که با پرداخت هزینه تولید قصد مصرف خودرو را دارد. دسته دوم کسانی هستند که قصد فروش مجدد و استفاده از شکاف قیمتی را دارند. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی هر دو گروه از خریداران از مازاد رفاهی برابر با شکاف بین دو قیمت بهره مند می شوند. به گفته سیاستمداران کشور، دسته دوم خریداران به عنوان فروشندگان معرفی شدند و در سال های اخیر با وضع قوانینی سعی در حذف دلالان از صف خرید خودرو به قیمت کارخانه داشتند. از جمله این قوانین عدم وجود پلاک فعال یا تعیین حداقل فاصله زمانی بین خریدهای متوالی از خودروسازان است.

حتما بخوانید:
تسلا چین: ایلان ماسک در میان گزارش های ممنوعیت نظامی ، ترس جاسوسی را دفع می کند

از سوی دیگر مشکلات عمده در محاسبه قیمت‌های نظارتی و تاخیر در به‌روزرسانی آن از سوی نهادهای مختلف نظارتی و قیمت‌گذاران بازار خودرو در شرایط تورم موجب زیان خودروسازان شد. خودروسازان با استناد به زیان های ناشی از قیمت گذاری نادرست، تجارت و انگیزه کسب سود بیشتر از موقعیت استثنایی خود، تلاش کرده اند و دائماً سعی در تغییر شرایط بازار داشته اند. تغییر قوانین قیمت‌گذاری، محدود کردن محدوده خودروهای مشمول قیمت‌گذاری، تغییر مداوم رگولاتور و تغییر مسئول برگزاری مزایده نمونه‌هایی از دستاوردهای این کار خودروسازان است. فروش کارخانه به قیمت بازار (حاشیه بازار) با توجیهاتی مانند حذف دو نرخی شدن، تطبیق ظرفیت تولید با تقاضا و رفع نیاز به مقررات، یکی از سیاست های مورد حمایت خودروسازان در سال های اخیر بوده است. لازم به ذکر است که فروش با این قیمت به معنای در اختیار گرفتن رفاه مازاد ناشی از اختلاف قیمت (بین کارخانه و بازار) خودروسازان است.

تاکنون مشخص شده است که تنها تفاوت بین دو سیاست عرضه قیمت استاندارد یا عرضه قیمت بازار، تفاوت ذینفعان این روش قیمت‌گذاری است. در وهله اول خریداران مالک رفاه ناشی از اختلاف قیمت بر قیمت تنظیمی هستند و در راه دوم خودروسازان مالک هستند.

یکی از آخرین تغییرات بازار خودرو، فروش خودرو در بورس کالا است. اگرچه این موضوع در چند ماه گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، اما از اواخر ماه اوت روند شتاب بیشتری گرفته است. در ادامه سعی خواهد شد نتایج یکی از فروش های اخیر خودرو در بورس شرح داده شود.

شرکت خودروسازی بهمن موتور در تاریخ 5 مردادماه 600 دستگاه خودرو با قطعات درج شده در جدول زیر به فروش رساند.

نام خودرو، مقدار خودرو تحویل شده، تقاضای ثبت شده، قیمت پیشنهادی پایه، بالاترین قیمت فروش، میانگین قیمت فروش، تاریخ تحویل خودرو، قیمت نهایی (تقریبی) شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه ها، قیمت بازار آزاد در روز فروش.







نام وسیله نقلیه

مقدار عرضه شده

درخواست ثبت شد

قیمت پایه پیشنهاد

بالاترین قیمت فروش

میانگین قیمت فروش

زمان تحویل خودرو

قیمت نهایی (تقریبی) شامل مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث و سایر هزینه ها

قیمت بازار باز در روز انتشار

کرامت

250

سال 1420

8215

11000

10813

23 اکتبر

1250

سال 1315

وفاداری 5 نفر

175

942

7585

9680

9669

23 اکتبر

1100

1200

وفاداری 7 نفر

175

1123

7772

10400

10242

23 اکتبر

1180

1250

قیمت ها به میلیون ریال می باشد.

با توجه به اطلاعات مندرج در جدول و اتفاقات پس از عرضه خودرو به بازار می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- اطلاعات نشان می دهد که اختلاف قیمت نهایی در بورس کالا با بازار آزاد بین 5 تا 9 درصد است. با توجه به فاصله تحویل دو ماهه خودروهای خریداری شده در بورس، هزینه سرمایه به راحتی تا 4 درصد از این شکاف قیمتی را پر می کند و همچنین با توجه به امکان زیاد تخفیف در بازار آزاد و در نظر گرفتن کارمزد کارگزار. و در مبادله کالا به جرأت می توان گفت که قیمت اعلام شده در بورس تفاوت معنی داری با قیمت روز در بازار آزاد ندارد و به راحتی می توان این دو قیمت را یکسان دانست.

2- نکته مهم دیگر اینکه سخنگوی وزارت دفاع در تیرماه امسال اعتراف کرد که «خودروهایی که تولید آنها برابر یا بیشتر از تقاضا برای آنها باشد، به طور بالقوه می توانند در بورس عرضه شوند». اما جدول بالا نشان می دهد که تقاضای ثبت شده برای این خودروها 6 برابر عرضه است و اساسا تفاوت قیمت بازار و کارخانه برای هر خودرو نشان دهنده مازاد تقاضا برای آن خودرو است. بنابراین به نظر می رسد استاندارد مورد نیاز وزارت حریم خصوصی در این مورد رعایت نشده است و هر جا رقابت مثبتی در بورس کالا ثبت می شود، از این استاندارد خارج می شود.

3- با این روش فروش کل فاصله قیمت کارخانه و بازار متعلق به شرکت بهمن موتور می باشد. این شرکت خودروهایی را با قیمتی بین 12 تا 20 هزار دلار در بازارهای بین المللی به قیمت 36 تا 42 هزار دلار در داخل به فروش رساند. یعنی در برخی موارد درآمد این شرکت از واردات قطعات و مونتاژ آنها دو برابر شرکت سازنده اصلی بوده است.

حتما بخوانید:
اکنون می توانید مکانی را روی موشک Blue Origin خریداری کنید